O potrawach z ryb

fried-fish-with-sweet-peppers-906248_1280

Ryby powinny mieć szerokie zastosowanie w kuchni. Do większego zainteresowania się rybami zachęcają nas między innymi lekarze, którzy podkreślają odżywcze wartości ryb. Wśród różnorodnych przepisów kulinarnych znajdziemy także przepis na rybę. Przepis na rybę jest bardzo szerokim pojęciem, które można sprecyzować trochę bliżej. W kategorii przepis na rybę znajdziemy więc przepisy na potrawy z ryb morskich i z ryb słodkowodnych. Rozszerzając kategorię przepis na rybę możemy znaleźć także w kategorii zimne przekąski. Poszukiwania możemy jeszcze bardziej rozszerzyć poszukując na przykład przepis na rybę w galarecie lub przepis na rybę w warzywach.

Z morskich lub słodkowodnych ryb możemy przygotować wiele wartościowych pod względem odżywczym dań. Ryby i te morskie, i słodkowodne dostępne są w kilku postaciach. Możemy je kupić w stanie zamrożonym lub świeżym, ale także wędzone lub w postaci konserw rybnych. W okolicach Bożego Narodzenia w sklepach pojawiają się także żywe karpie, które w wielu domach są podawane na stół wigilijny. Trafiają one na ten stół w postaci ryby smażonej, ale także jako zimna przekąska, czyli karp w galarecie. Wersji przygotowania karpia w galarecie jest co najmniej kilka.

Najpopularniejszą formą podawania ryb jest ich smażenie. Ryby możemy smażyć saute, czyli tylko lekko oprószone mąką lub w panierce. Oba sposoby smażenia ryb są bardzo popularne w polskiej kuchni. Oba sposoby można wykorzystać do smażenia ryb morskich i słodkowodnych. Ryby smażone najczęściej podawane są na gorąco. Ale można je podawać także na zimno. Do ryby, którą podajemy na zimno warto podać cytrynę, chrzan lub inne ulubione dodatki. Do ryb na zimno zawsze podajemy pieczywo. Ryby na gorąco często podajemy jako danie obiadowe. Obowiązkowym dodatkiem powinna być wtedy surówka, ziemniaki z wody lub puree. Smażone ryby możemy podawać także z frytkami. Z ryb, zwłaszcza morskich, możemy także przygotować smaczne pulpety, zapiec je w śmietanie lub pod warstwą sosu beszamelowego. Z ryb gotuje się także zupy. Zupę przygotowuje się najczęściej z kilku gatunków ryb.

Ryby charakteryzują się nie tylko dużymi walorami smakowymi, ale także bogatymi składnikami odżywczymi. Są one źródłem białka, witamin, nienasyconych kwasów tłuszczowych i składników mineralnych. Jedne zawierają duże ilości tłuszczu, inne mało. Do ryb o dużej zawartości tłuszczu należą łososie, halibuty, śledzie, węgorze. Mimo ze są tłuste możemy jeść je bez obaw, tłuszcz ryb jest bardzo zdrowy. Ryby chude to dorsze, sandacze, okonie, szczupaki. Chude ryby mogą stanowić podstawę lekkostrawnej diety pod warunkiem jednak, że będziemy je gotować lub dusić w folii.

Najbardziej pracochłonne jest przygotowanie potraw ze świeżych ryb słodkowodnych. Muszą być one oczyszczone z łusek, dopiero po oczyszczeniu można je smażyć, dusić lub gotować. Najmniej wstępnych przygotować wymagają ryby mrożone zwłaszcza te sprzedawane w postaci filetów. Raz rozmrożonych ryb nie wolno ponownie zamrażać. Smak smażonych ryb podnosi wcześniejsze skropienie ich sokiem z cytryny.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/npro15/domains/xn--lubiwdkowa-zhb3sb.pl/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Leave a Comment.